Sabtu, 8 Januari 2022

Salah

 Salah aku meletakkan harapan pada orang yang salah. Salah aku. Mengharapkan sesuatu yang sememangnya tidak boleh. Buruk sangka pada diri ini. Diri hanya mampu tersenyum tanpa kata. Menangis sendiri di dalam hati. Duka siapa yang boleh rasa. Hanya diri sendiri yang bisa merasa. Tika mereka sedang gembira, sedang dalam keadaan puncak bahagia, orang lain yang biasa dianggap penghalang bagi rasa dirinya. Ya. Penghalang kebahagiaan dirinya. Terus, lagi banyak buruk sangka. Aku terima kerana ini nasibku. begini aturan hidupku. Aku terima. Benar, sakit apabila percaya pada manusia. Manusia itu mudah lupa. Manusia itu berjanji tidak tepat. Manusia itu lidahnya bercabang. Cakapnya banyak nista. Cakapnya banyak yang disimpan. Yang baik-baik sahaja diberitahu. Meletakkan pengharapan pada manusia itu jua salah. Ya, aku salah. Tak patut aku mengharapkan manusia. Tak patut aku sayang pada manusia. Tak patut. Aku salah. Aku tarik nafas panjang, hingga berasa di dada. Tarik nafas agar diri ini tidak terus menggila. Agar aku kekal waras, walau air mata lebat. Basah pipi. Pandangan juga berkaca. Tak nampak apa yang ada di depan mata. Dulu dia kata dia pendendam. Sukar melupakan apa yang manusia lakukan pada dia. Tapi kini aku yang terkena jua. Dia tak sedar bahawa dia juga manusia. Aku mahu berdendam jugakah. Aku tidak tahu. Yang aku tahu, aku terluka dan luka itu tak bisa disembuhkan. Bukan sekali terjadi. Banyak kali sudah. Luka apabila banyak kali ditoreh sudah pasti ia sukar untuk disembuhkan lagi.

Tiada ulasan:

Rasa

 Andai hati mengikut rasa Pasti selalu berganti Andai hati mengikut rasa Nescaya hilang diri Andai hati mengikut rasa Akal tidak dipeduli An...